יועצת שינה

 

איילת רוזן ישראלי 
077-4050988
info@tobeima.co.il               

הרגלי השינה בליל הסדר
איילת רוזן ישראלי - יועצת שינה ומדריכת הורים



ליל הסדר מתקרב, והורים רבים שואלים אותי בימים האחרונים : איך עוברים את ערב החג?
מה לעשות כדי לא לפגוע בשנת הלילה ובהרגלי השינה? האם זה יהרוס לו את כל ההרגלים?
מה אפשר לעשות כדי שהתינוק שלי יישאר ער כל הערב עד שנגיע הביתה?

האם לא לתת לילדה לישון בצהרים כדי שתהיה עייפה ותירדם בערב אצל הסבתא? 

 

שיגרת השינה היא חשובה אולם בתקופת החגים קשה לשמור על שיגרה. אז מה עושים? ראשית, לא נמנעים מארוחות חג ו/או ארוחות שישי. אני פוגשת הורים רבים שנמנעים מארוחות משפחתיות בימי שישי או בערבי חג, מאחר ולקטנטנים קשה להירדם מחוץ לבית.אז נכון, יש קטנטנים שקשה להם יותר לישון בחוץ אבל ברוב המקרים כשיתרגלו למקום (הבית של סבא וסבתא למשל) הם ילמדו להירדם גם שם, בעזרתכם. וגם אתם צריכים לצאת מדי פעם לארוחות משפחתיות, וזה לא פחות חשוב.



להלן מספר טיפים שיעזרו לכם לשמור על השגרה ככל שניתן גם כשאתם בארוחות חג מחוץ לבית:

  • שמרו על שעת שינה קבועה והיענו לסימני העייפות של הילד
    רוב הילדים יהיו עייפים במהלך ארוחת החג מאחר והם רגילים לישון בשעה קבועה. זכרו שילד עייף מדי יתקשה להירדם ועלול להתעורר הרבה במהלך הלילה.

  • זכרו שעייפות יתר גורמת לפעילות יתר ולעיתים לעצבנות
    לכן, אם הילד רגיל לישון בצהרים, תנו לו לישון כמה שהוא צריך באותו היום ולהיפך, אם אתם רוצים שהוא יחזיק מעמד ער כל הערב, תנו לו לישון יותר. 

  • אם הילד שלכם לא רגיל לישון בצהרים, תוכלו להציע לו לישון באותו יום כדי שיוכל להחזיק מעמד בערב.
    אם הוא יישן טוב ביום-יישאר עירני בשעות הערב. ואם לא, מומלץ לאפשר לו לישון בערב במידה ומראה סימני עייפות ומבקש לישון, גם אם יפסיד את ארוחת החג. 
    אצל תינוקות ממש קטנטנים, עדיף שיפסידו את ארוחת החג וישנו בשעה הרגילה שלהם, מאשר יישארו ערים, חסרי שקט ועצבניים, וגם אתם לא תוכלו ליהנות מהערב.

  • קטנטנים מתקשים לפעמים להיות בסביבה עמוסה בגירוייםזה גורם להם להרבה אי שקט.
    ערב חג הוא פוטנציאל לסביבה כזו. הרבה אנשים חדשים, מקום חדש, קולות לא מוכרים. הדודות שחייבות להרים אותו קצת על הידיים ולהעביר אותו מיד ליד.. לפעמים התינוק המוצף בעודף גירויים יהיה עצבני יותר, יבכה יותר ויהיה חסר שקט. במקרה כזה, קחו את התינוק למקום שקט, רגוע, לחדר צדדי, החשיכו קצת את החדר, עזרו לו להתכנס לתוך עצמו בשקט (אפילו באמצעות מינשא שיעזור לו להרגיש מוגן ומנותק מהגירויים שמסביב), ועזרו לו להירגע. אם אין מקום כזה בבית, צאו איתו לסיבוב בעגלה עד שיירדם או יירגע, וחזרו חזרה.

  • ולכל כלל יש יוצא מן הכלל: אם הילד שלכם לא נרדם, והוא עירני ובמצב רוח טוב - תזרמו איתו ותנו לו להישאר ער.
    מותר לפעמים לצאת מהשיגרה, וערב חג הוא ערב כזה.
    אם הילד במצב רוח טוב ולא עצבני או עייף מדי - תנו לו להישאר איתכם, עדיף מלשבת איתו שעות ולנסות לעזור לו להירדם בחדר אחר. 

  • חפץ מעבר - אם ילדכם רגיל להירגע ולהירדם עם חפץ מסוים (חיתול בד, דובי, מוצץ) זכרו לקחת אותו איתכם, כדי שירגיש "בבית" גם מחוץ לבית. 

  • טקס שינה בדומה לטקס השינה בבית, גם אם לא נמצאים בבית (את האמבטיה אפשר לעשות בבית בצהרים או לפני שיוצאים מהבית, אבל לא בשעות המאוחרות של הלילה כשאתם חוזרים).
    את טקס השינה עושים במקום בו אתם נמצאים ובו התינוק הולך לישון.
    כשתחזרו הביתה, אם התינוק עדיין ישן העבירו אותו ישן למיטה שלו.
    אם הוא מתעורר במעבר מהרכב הביתה אפשר להיכנס איתו לחדר ולהשכיב אותו לישון אחרי טקס שינה קצר (שיר, ידיים וכו', לא ארוך מדי כדי לא להעיר אותו מדי).

  • סיפור לפני השינה – קחו אתכם ספר או שניים שהילד רגיל לשמוע או שמקריאים לו לפני השינה.

  • מיטה או מזרן או עגלה בחדר שקט וחשוך יחסית או בסמוך אליכם, בהתאם ליכולת שלו לישון ברעש ובאור. גם אם הרגלתם אותו לישון במיטה שלו בבית זה בסדר שיישן בעגלה כשהוא מחוץ לבית. זו סביבה אחרת.

וכאשר חוזרים לשגרה הקבועה בבית, גם אם הילד התרגל לישון בעגלה ומבקש לישון בעגלה רק היום... זכרו שהרגל חדש נרכש תוך  ימים בודדים, והחזירו אותו לשגרה.

 


חג שמח!
איילת



יש לכם עוד שאלות?
הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלי


לפרטים על מדריך הוידאו "המדריך לשינה של תינוקות בשנה הראשונה" לחצו כאן





דף הבית  |אימון תודעתי לאימהות ייעוץ והדרכת שינה מידע מקצועיהבלוג שלי | צור קשר 
הרגלי שינה - שאלון אבחון ראשוני |  תוכנית שותפים

כל הזכויות שמורות ללהיות אמא 2017 | תנאי שימוש            להיות אמא - אימון לאמהות וייעוץ שינה | טלפון:  077-4050988    |    Email: info@tobeima.co.il

סטודיו פאולה - עיצוב והקמת אתרי אינטרנט