יועצת שינה

 

איילת רוזן ישראלי 
077-4050988
info@tobeima.co.il               

לישון כמו תינוק - על בעיות שינה אצל ילדים

לישון כמו תינוק.
גם אתם שואלים את עצמכם מי המציא את המשפט הזה? האם גם אצלכם הילד לא רוצה ללכת לישון, ואם כבר רוצה – אז רק בעגלה, או רק על הידיים, או רק עם בקבוק, ורק...
איך עוזרים לילד (ולהורים...) לישון שנת לילה שקטה ושלווה?
כיועצת שינה, אחד הדברים החשובים ביותר שאני מלמדת את ההורים הם הרגלים נכונים סביב נושא השינה.
 
להלן מספר טיפים חשובים להקניית הרגלי שינה נכונים וטובים מגיל צעיר:

 

1.   עזרו לילדכם להבדיל בין היום והלילה
      דאגו ששנת היום תהיה בחדר מואר יחסית, ושנת הלילה במקום חשוך ושקט.
 
2.   עודדו שנת צהרים
לשנת צהרים חשיבות רבה. גם אורך שנת הצהרים ואיכותה משפיעים על שנת הלילה. שנת צהרים טובה פירושה שנת לילה טובה.
 
3.    שימו לב לסימני עייפות ואל תחכו שהילד יהיה עייף מדי
הורים רבים חושבים בטעות, שאם ימשכו את הילד עוד חצי שעה או שעה הוא יתעייף יותר וישן טוב יותר ויתעורר מאוחר יותר בבוקר. זוהי טעות: ילדים קטנים מתפקדים טוב יותר כאשר משכיבים אותם לישון בין 18:30 ל – 20:00 בערב. רוב הילדים ישנו טוב יותר, וזמן ממושך יותר, אם יושכבו לישון מוקדם.
למדו לזהות את סימני העייפות של ילדכם, והשכיבו אותו לישון ברגע שהוא נראה עייף. תינוק שמעודדים אותו להישאר ער עד שגופו זועק לשינה, הוא תינוק עצבני ולא רגוע. לכן חשוב לזהות את סימני העייפות (איבוד עניין במשחק, בכיינות, שפשוף באוזן, שפשוף בעיניים), ולהשכיב אותו לישון כאשר מופיע חלון ההזדמנויות הזה.
 
4.    הנהיגו טקס שינה עקבי ומרגיע
שיגרת השכבה עקבית ורגועה מאפשרת לילדכם לעבור מהפעילות של שעות היום אל מצב הרגיעה של השינה, ועוזרת לכם לעבור את הפעילויות היומיומיות: אמבטיה, פיג'מה, צחצוח שיניים, ולהשכיב את הילד בשעה קבועה כל ערב.
טקס שינה מומלץ לדוגמא: ארוחת ערב, אמבטיה חמימה ומרגיעה, עיסוי קצר(מומלץ),לבישת פיג'מה ומעבר ישר לחדר השינה החשוך והנעים, סיפור קצר ושיתוף הדדי בחוויות היום שעבר. ילד המקשיב להורה המקריא או מספר לו סיפור נוטה לשכב בשקט ולהקשיב. חוסר התנועה והשקט מאפשרים לו להפוך ישנוני.
 
5.   צרו סביבת שינה חמימה ורגועה
חדר השינה והמיטה יכולים להיות מפתח לאיכות השינה שלו. ודאו שהמזרן נוח, שהשמיכה חמה, שהטמפרטורה בחדר נכונה, שהפיג'מה נעימה ושחדר השינה מזמין.
 השתדלו להימנע מלשים ליד המיטה צעצועים מעניינים ומושכי תשומת לב, וגם לא טלוויזיה ומחשב. חדר השינה צריך להתקשר לחוויות נעימות (לעולם אל תענישו ילד ותשלחו אותו לחדר...).
 
6.   תנו לילד ארוחת ערב שמעודדת שינה
התזונה של הילד יכולה להשפיע על רמת האנרגיה ועל השינה. לפחמימות השפעה מרגיעה על הגוף, בעוד שמזון עשיר בחלבונים או בסוכר יוצר ערנות.
חשוב לתת לילדים ארוחת ערב מזינה ומשביעה ולא כבדה מדי, למשל: כוס חלב חם,  גבינה וקרקרים, קערת דגני בוקר עם חלב, כריך עם טחינה או חומוס, יוגורט עם פירות, יוגורט ודייסה מדגנים מלאים. אפשר לתת בננה כקינוח, יש בה ריכוז גבוה של חומרים המרגיעים את המוח.
עדיף להימנע מקפאין (קולה, תה, שוקולד), בשר, ממתקים ומזון עשיר בסוכר  ובצבעי מאכל.
 
7.    למדו את הילד להירדם בכוחות עצמו מגיל צעיר
חלק גדול מבעיות השינה נובע מכך שהילד אינו יודע להירדם בכוחות עצמו, וזקוק   להורים לצורך הירדמות. לפיכך חשוב ללמד את הילד מגיל צעיר להירדם בכוחות עצמו ללא הזדקקות להורים, לידיים, לבקבוק או לעגלה.
 
ומשהו קטן לסיום,
עבור ילדים קטנים עצם העלייה למיטה היא בבחינת פרידה: פרידה מההורים המהווים דמויות מגוננות ומרגיעות, פרידה מהצעצועים ומכל הדברים המוכרים שליוו אותם במשך היום.
לכן חשוב שאנחנו ההורים נלווה אותם בתהליך הקניית הרגלי השינה ונלמד אותם להירדם בכוחות עצמם, ונהיה סבלניים כי זהו תהליך שלוקח זמן.
 
עם זאת, לא קיימת שיטה אחת ללמד ילד הרגלי שינה, כמו שאין שיטה אחת לגמול ילד מחיתולים, מהנקה, מבקבוק או ממוצץ או מכל דבר אחר.הגישה הנכונה עבורכם היא זו שאתם מרגישים איתה טוב ועובדת טוב עבורכם ועבור הילד שלכם, ולאו דווקא זו שהצליחה אצל אחרים.
כל ילד הוא ייחודי, כל משפחה היא ייחודית, וכל סיטואציה היא ייחודית.לכן יהיה מטעה לחשוב שמתכון מסוים או שיטה אחת תעבוד באותה צורה אצל כל משפחה.לפעמים, אנשים ממהרים לנסות שיטה שעבדה נפלא אצל מישהו אחר- ולא מצליחים - מאחר והשיטה אינה מתאימה לאישיות הייחודית של משפחתם.
 
אז תסמכו על תחושת הבטן שלכם, תקשיבו לילדים שלכם,ותבחרו את הדרך שהכי מתאימה לכם.
 
ושיהיה לילה נעים שקט...
 
איילת רוזן ישראלי
יועצת שינה לתינוקות ולילדים

 

 יש לכם עוד שאלות?

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלי


לפרטים על מדריך הוידאו "המדריך לשינה של תינוקות בשנה הראשונה" לחצו כאן


ליצירת קשר : ayelet@horimtv.com




דף הבית  |אימון תודעתי לאימהות ייעוץ והדרכת שינה מידע מקצועיהבלוג שלי | צור קשר 
הרגלי שינה - שאלון אבחון ראשוני |  תוכנית שותפים

כל הזכויות שמורות ללהיות אמא 2017 | תנאי שימוש            להיות אמא - אימון לאמהות וייעוץ שינה | טלפון:  077-4050988    |    Email: info@tobeima.co.il

סטודיו פאולה - עיצוב והקמת אתרי אינטרנט