יועצת שינה

 

איילת רוזן ישראלי 
077-4050988
info@tobeima.co.il               

הרגלי שינה אצל ילדים - מדוע כל כך חשוב לישון?

שינה היא צורך בסיסי אצל בני בני אדם, בדיוק כמו חמצן ומים. עם זאת, לצערנו, רוב הילדים היום בישראל אינו ישן מספיק, וכיום חוסר שינה היא בעיה נפוצה ונושא שמטריד הורים רבים לילדים עד גיל 8.
 
כ-30%-20% מכלל הילדים סובלים היום מבעיות שינה, כאשר הבעיות הנפוצות ביותר בילדות הן קשיי הירדמות והתעוררויות מרובות במשך הלילה.
ילד המתעורר למעלה מפעמיים בלילה ומתקשה לחזור ולהירדם בעצמו, סובל, קרוב לוודאי, מקשיי שינה. ילד גדול יותר הסובל תקופה של למעלה משלושה חודשים מקשיי הרדמות, או יקיצות ממושכות בלילה שבהן קשה לו לחזור ולהירדם, סובל מבעיית שינה משמעותית שניתן לטפל בה בד"כ בגיל צעיר.
 
קיימת גישה שאומרת שעד גיל 3 הכול יעבור והילד ילמד לישון, אולם מחקרים מהשנים האחרונות מראים שבמידה ולא מטפלים בבעיית השינה בגיל צעיר, היא עשויה להחמיר בגילאים בוגרים יותר ואף יכולה להשפיע על היבטים אחרים, בריאותיים והתנהגותיים,  אצל הילד.


גם ההורים משלמים מחיר על עייפות יתר. כשההורים לא ישנים בלילה יש פגיעה ביכולת החשיבה שלהם, ואף עשויה להיות פגיעה בריאותית, רגשית וגופנית, וכתוצאה מכך קשה להם לתפקד בצורה טובה בעבודה וכהורים.
בעיית שינה משפיעה בד"כ גם על היחסים בין ההורים לילדים. הורים לילדים עם קשיי שינה נוטים להיות עצבניים יותר במהלך היום, חסרי סבלנות, וכתוצאה מכך איכות הקשר בין ההורים לילדים נפגעת.


אז, מדוע השינה כל כך חשובה לילדים שלנו, ומה אנחנו ההורים יכולים לעשות?


מדוע השינה כל כך חשובה?


השינה היא צורך פיזיולוגי של הגוף, בדיוק כמו חמצן, מים או מזון.
המערכת החיסונית נבנית בזמן השינה. 
השינה שומרת על אנרגיה. במהלך שלבי השינה העמוקים הגוף צורך הרבה פחות אנרגיה.
הורמון הגדילה אצל ילדים מופרש בעיקר בשינה, כאשר שיא ההפרשה הוא בחלק הראשון של הלילה שבו מתרכזים שלבי השינה העמוקה.
השינה היא זמן מנוחה של הגוף והשכל, ויחד עם זאת בזמן השינה מתרחשת פעילות מוחית אינטנסיבית. שינה חיונית למוח ולגוף המתפתח. תינוקות, למשל, מעבדים את כל מה שלמדו במהלך הלילה.
לשינה יש השפעה על התפקוד במישורים רבים: היא משפיעה על למידה, זיכרון וחשיבה, על היכולת לווסת עוררות רגשית, ועל היכולת להתמודד עם גריה במישור החושי: מגע, רעש, וכו'. 


מהי ההשפעה של חוסר שינה אצל ילדים?


לחוסר שינה בילדות קשר הדוק לבעיות התפתחות ולבעיות התנהגות אצל ילדים. ילד שלא ישן מספיק לא יכול לתפקד במהלך היום. הבעיות עלולות לנבוע הן מכך שהילד אינו ישן די הצורך, והן משום ששנתו אינה רציפה ומשובשת.
לכן חשוב שאתם ההורים תהיו מודעים ותקנו לילד הרגלי שינה נכונים ובריאים כבר מגיל צעיר.


כאשר מתפתח חוסר שינה לטווח ארוך (אפילו אם זו שעה אחת פחות כל יום), יכולות להתפתח בעיות פיזיולוגיות שיפריעו לשגרה ולתפקוד היומיומי שלנו, גם אם אנחנו לפעמים כבר לא מרגישים עייפים.


מחקרים הראו שבלא שינה נפגעים התפקודים השכליים שלנו בהדרגה, החל מתפקודי הקשב והריכוז וכלה בתפקודים רחבים יותר של עיבוד אינפורמציה, למידה וזיכרון, ופגיעה ביכולות פיזיות, מנטליות וקוגניטיביות.
קיים קשר בין בעיות שינה לבין בעיות התנהגות של ילדים. יתכן שילד שנולד עם נטייה להתנהגויות     בעייתיות יפתח בגללן גם בעיות שינה. וסביר להניח שבעיות שינה מהותיות יגרמו חסך שינה שיגרום     לכך שהילד יהיה עצבני, חסר סבלנות, באי שקט וקשה יותר לטיפול. לפעמים אפילו קיימים סימנים     של היפראקטיביות אצל ילדים כתוצאה מעייפות מצטברת.
מחסור בשעות שינה תורם להשמנה - מחסור בשעות שינה גורם להפרשת הורמונים מעוררי רעב, המובילים את הילדים לאכול יותר. על ההורים לעודד מספר רב יותר של שעות שינה מסודרות יותר, שיסייעו לתפקוד המטבולי של הילדים ולשמירה על המשקל התקין.
חוסר שינה גורם להיחלשות של המערכת החיסונית - חוסר שינה גורם לגוף להיות במצב של כוננות וסטרס, ומגביר את הסיכוי של הגוף לפגיעה בריאותית.
חוסר שינה יכול לגרום לירידה בריכוז ובזמן התגובה. חוסר שינה יכול לגרום לנו להירדם במצבים לא מתאימים וכתוצאה מכך לגרום לתאונות ופגיעות.
 

כמה שעות ילדים צריכים לישון בלילה?
 
מספר שעות שינה מומלצות לילדים לפי גיל (בממוצע)

 http://tobeima.co.il/document/72,54,19.aspx


      


ומה אנחנו יכולים לעשות?
 
הורים יקרים, קחו את הכדור בידיים שלכם, ועזרו לילד שלכם לישון בזמן, להירדם בכוחות עצמו ולישון טוב בלילה.
כי אתם יכולים לעשות את ההבדל כבר עכשיו!


איילת רוזן ישראלי
יועצת שינה לתינוקות ולילדים

 

 

יש לכם עוד שאלות?

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלי


לפרטים על מדריך הוידאו "המדריך לשינה של תינוקות בשנה הראשונה" לחצו כאן


 




דף הבית  |אימון תודעתי לאימהות ייעוץ והדרכת שינה מידע מקצועיהבלוג שלי | צור קשר 
הרגלי שינה - שאלון אבחון ראשוני |  תוכנית שותפים

כל הזכויות שמורות ללהיות אמא 2017 | תנאי שימוש            להיות אמא - אימון לאמהות וייעוץ שינה | טלפון:  077-4050988    |    Email: info@tobeima.co.il

סטודיו פאולה - עיצוב והקמת אתרי אינטרנט