יועצת שינה

 

איילת רוזן ישראלי 
077-4050988
info@tobeima.co.il               

הרגלי שינה בחופש – מה עושים כשיוצאים מהשיגרה?
איילת רוזן ישראלי - יועצת שינה ומדריכת הורים בדרך ההקשבה
 

 
בשבועות האחרונים פונים אלי לא מעט הורים שסיימו תהליך ייעוץ שינה שבו הילד למד להירדם לבד וישן לילה שלם, וחוששים לנסוע לחופשה או לטיול שמא הרגלי השינה הטובים ייהרסו.
 
אז תהיו רגועים... אתם לא צריכים להישאר בבית כל תקופת החופש כדי שהתינוק שלכם יישן טוב.
מטרת הכתבה לצייד אתכם בכלים שיאפשרו לכם לצאת משיגרה וליהנות מהחופשה בלי רגשות אשם וחששות מיותרים, אבל כן לשים לב לדגשים חשובים בנוגע לשינה.
 

שגרה וגבולות
ילדים זקוקים לשגרה וגבולות כעוגן. השגרה והגבולות מעניקים להם ביטחון, באמצעות הגבולות והכללים הילדים יודעים למה לצפות. ולכן גם בחופשה אל תהיו בטוחים שהילדים שכחו את השגרה שלהם ותנסו לכבד את הרגלי השינה שלהם.
 
בתקופת הגן ובית הספר השגרה קבועה והכללים ברורים. הולכים לישון בשעה קבועה, מתעוררים בשעה קבועה (או שמעירים אותם) מאחר וצריך להגיע לגן או לבית הספר.
זו אגב גם הסיבה שילדים בגילאי הגן נרדמים בקלות בגן, גם אם בבית נדמה שהם לא מסוגלים להירדם לבד. השגרה בגן מאוד קבועה ומובנית, דבר המקל על הילדים להיכנס לשגרה, להירגע ולהירדם לשנת הצהרים.
 
בתקופת החופשות, לעומת זאת, הורים רבים אינם אוכפים שעות שינה, ובשעה 23:00 בלילה הילדים עדיין משחקים ורואים טלוויזיה, ואתם כבר סחוטים ורק רוצים לישון.
אז דווקא בתקופת החופשה תפקידנו כהורים להציב את הגבולות ולקבוע את השגרה, גם בנושא השינה, וכמובן לשתף את הילדים כדי שידעו למה לצפות.
 

עייפות ועייפות יתר
דווקא בחופשות הילדים עייפים יותר: הם נמצאים בשמש, מטיילים, מוצפים בהרבה גירויים, מתעייפים יותר וברוב המקרים זקוקים ליותר שעות שינה מהרגיל.
תזכרו שילדים שישנים טוב הם ילדים ערניים יותר ורגועים יותר. ילדים עייפים מדי נוטים להיות עצבניים וחסרי סבלנות ועם קושי לדחות סיפוקים, וזה קורה הרבה בתקופות של חופשה, שבהן אין סדר יום ושעות שינה מסודרות. ילדים עייפים מדי גם מתקשים להירדם, ושנת הלילה שלהם קלה יותר ופחות רצופה, הם נוטים להתעורר יותר בלילה. 
גם ילדים גדולים יותר, שאינם ישנים כבר שנת צהרים, זקוקים לפעמים למנוחה בשעות הצהרים. בימים עמוסי פעילות מומלץ מאוד להציע להם לנוח קצת, גם אם לא רוצים לישון, כדי לצבור כוחות להמשך היום.
 

שעת השינה
חשוב שתקפידו על שעות השינה הקבועות של ילדכם, מלבד ימים חריגים. אם הוא רגיל ללכת לישון בשעה שבע וחצי בערב, לא כדאי לתכנן בילויים מאוחרים עם הילד. הילדים יהיו עייפים באותה השעה שבה הם נרדמים ביום יום, כהרגלם. 
במידה ואתם מתכננים לחזור למלון או הביתה בשעה מאוחרת יותר, נסו להשכיב את הילד לשנת אחה"צ כדי שיוכל להישאר עירני בשעות המאוחרות. אחרת הבילוי יהיה יותר סיוט ופחות בילוי, עבורו וגם עבורכם. לכן, אם אתם יכולים, נסו להתאים את שעות השינה שלכם לאלה של הילדים שלכם כדי שתוכלו ליהנות יחד.
 

שנת צהריים
תינוקות ופעוטות רבים זקוקים לשנת צהריים, ולפעמים קשה לשלב אותה בטיול רחוק מהבית. 
נסו לתכנן נסיעות ארוכות לשעת הצהריים, בהנחה שהילד שלכם ישן היטב ברכב. אם אין סיכוי שישן ברכב, וכל שמחכה לכם בדרך הם צעקות ובכי, נסו לתכנן הגעה ליעד שלכם לפני שעת השינה שלו. 
וזכרו שויתור על שנת היום אצל ילדים יכול להסתיים בעייפות יתר ועצבנות לאורך כל היום, מה שיקשה עליהם וגם עליכם. לכן חשוב לאפשר להם לישון גם במהלך היום.
 

חפץ מעבר
אם הילד שלכם רגיל לישון עם חפץ מעבר – חיתול, דובי, מוצץ, אל תשכחו אותו בבית!
כשהילד יקבל את החפץ האהוב למיטה שלו במלון, יהיה לו קל יותר לישון בה.
אם אתם נוסעים לטייל , חשוב לזכור לקחת איתכם מלבד חפץ מעבר גם דובי, מנורת לילה, צעצועים וספרים אהובים. יש הורים שלוקחים סדין או שמיכה שהילד אוהב, כדי לעזור לו להרגיש בטוח ובסביבה מוכרת.
 

טקס שינה 
בכל מקום בו אתם נמצאים, קיימו טקס שינה דומה לזה שאתם מקיימים כל ערב בבית. אמבטיה, סיפור, עיסוי מרגיע ולישון. מטרת הטקס לעזור לילד להתנתק מהגירויים ומהסביבה ולהיכנס למצב רגוע לפני השינה, ולעזור לו להירדם במקום שאינו המיטה שלו.
 

מיטה מחוץ לבית
הרגילו את הילד למיטה החדשה שלו ולסביבתה. אם הבאתם ספר או צעצוע אהוב מהבית, שימו אותם בקרבת המיטה. את טקס השינה קיימו במיטה של הילד.
 

שמרו על הרגלי השינה
גם בחופשות וגם בנסיעות חשוב לשמור על הרגלי השינה שבניתם. אם הילד ישן במיטה שלו ללא נוכחותכם, השכיבו אותו באותה דרך.
במידה והילד זקוק לקצת יותר נוכחות שלכם, או החלטתם לאפשר לו לישון איתכם במיטה, חשוב שתבהירו לו ותזכירו לו שהוא יכול לישון עם אבא ואמא כשמטיילים, אבל כשחוזרים הביתה חוזרים למיטה שלך.
אם הפסקת להניק את התינוק בלילה, אל תחזרי להרגל ההנקה בטיול, כי זה הרגל שיתקבע מהר. 
 

חזרה לשגרה
אם סטיתם מהשגרה – חשוב שתחזרו לשגרה מהר ככל שניתן עם החזרה הביתה.
רוב הילדים מתרגלים בקלות לשינה מחוץ לבית ולחזרה לשגרה, בעיקר אם כבר פיתחו הרגלי שינה טובים.
עם החזרה הביתה, לפעמים יהיה צורך להיות נוכחים קצת יותר בהשכבה בתחילת הלילה (בעיקר לילדים שישנו עם ההורים בתקופת החופשה), למשך יום יומיים עד שהילד יתרגל ויחזור לשיגרה.
אם הילדים בגיל הגן או ביה"ס - הקפידו לחזור לשגרה כמה ימים לפני תחילת הגן או בית הספר. כמה ימים לפני כן הרגילו את הילדים חזרה לשעת השינה הקבועה שלהם, ולהרגלי השינה הרגילים, כדי שלא יתקשו להתעורר בבוקר.
 

אז שיהיה לכם חופש נעים, מהנה ומגבש לכל המשפחה!
 
באהבה,
איילת



יש לכם שאלות?
מוזמנים לכתוב לי ayelet@horimtv.com
 



דף הבית  |אימון תודעתי לאימהות ייעוץ והדרכת שינה מידע מקצועיהבלוג שלי | צור קשר 
הרגלי שינה - שאלון אבחון ראשוני |  תוכנית שותפים

כל הזכויות שמורות ללהיות אמא 2017 | תנאי שימוש            להיות אמא - אימון לאמהות וייעוץ שינה | טלפון:  077-4050988    |    Email: info@tobeima.co.il

סטודיו פאולה - עיצוב והקמת אתרי אינטרנט