יועצת שינה

 

איילת רוזן ישראלי 
077-4050988
info@tobeima.co.il               

יחסים בין אחים

יחסי אחים מטרידים הורים רבים ביום יום. הילדים רבים, מקנאים, מרביצים. מה עושים?


דווקא האינטראקציה הזו בין האחים, נותנת לילד הזדמנויות להתמודד עם העולם ועם משימות החיים, ומאפשרת לנו כהורים ללמד ולהקנות להם כלים להתמודדות זו.
המשפחה והבית מהווים "עולם קטן" שבו הילד לומד על החיים. יחסי אחים הם השדה החברתי הראשון שבו הילד מתנסה ביחסים חברתיים, ודרך הריב הוא בעצם מתפתח ויוצר דפוסי התנהגות שיאפשרו להשתלב בסביבה ובחברה.
מערכת היחסים הזו בין האחים מאפשרת לילדים ללמוד איך לפתור בעיות בדרך יצירתית ומתחשבת ואיך להתמודד עם תסכולים.
והנה הזדמנות פז עבורנו ללמד אותם איך להתמודד בעולם הגדול.


למה ילדים רבים?


1. אמצעי תקשורת - מריבות הן אחת הצורות של מערכת יחסים ושל תקשורת בין האחים.
2. חיקוי התנהגות - הילדים לומדים מהאווירה בבית - יש בתים שבהם ההורים רבים (גם מילולית), והילדים קולטים ולומדים.
3. תשומת לב - מריבה היא דרך בטוחה להפנות את תשומת הלב של ההורים.  לפעמים ההורים משווים בין האחים, לעיתים הם מרגישים שהם בתחרות ולכן, באמצעות המריבות הם בודקים את מערך הכוחות ואת הגבולות.
4. הישרדות הילד השני – הילד הקטן "נולד לשרוד".  במקרים רבים הוא מתחיל במריבה בכדי להראות לסביבה שהוא חזק, ושעל ידי הפרובוקציה (הריב) אמא ישר רצה לדאוג לו.


להתערב או לא להתערב?


קשה לנו כהורים לעמוד מהצד כשילד חזק וגדול משתמש בכוח כנגד אחיו הקטן, אך כאשר ההורים מתערבים ושופטים, יתפתחו אינטראקציות של תחרות ומאבקי כוח בין הילדים על מקומם במשפחה ועל אהבת ההורים.
חשוב לא להתערב על מנת לאפשר לפעוט לבטא את עצמו ולפתח דרכים להתמודדות כדי לעמוד על זכויותיו. הורים שמתערבים במריבה בד"כ מעצימים אותה. כל עוד אין אלימות כמובן.


כאשר ההורים מניחים לילדים ליצור בכוחות עצמם את מערכת היחסים ביניהם, מאפשרים להם לריב ולהתפייס, לכעוס ולסלוח, נמצא לעיתים קרובות אחים בוגרים השומרים ודואגים לצעירים ועוזרים זה לזה.
עם זאת בגילאים הצעירים  כדאי לאחר זמן מה להתערב  כדי להדריך את הילדים כיצד אפשר לפתור את הבעיה בדרך אחרת, מתחשבת יותר. תנו לשני הילדים לחשוב איך אפשר לפתור את הבעיה בדרך יותר יצירתית, וחזקו אותם על כך.


זכרו לא לנקוט עמדה מי צודק, ולהישאר נייטרליים. לא לבקש מאחד לוותר לשני, לתת לגיטימציה לתחושה שלהם – אני יודע שרצית את הכדור, אבל הכדור היה אצלו, להסביר לכל ילד איך מרגיש האחר, וכמובן – החמיאו ועודדו התנהגות רצויה. זה תמיד עובד וגורם להם לחזור על המעשה.


בדרך זו אנחנו מלמדים את הילד להיות אמפתי לצרכים של אחרים, ולכבד אותם. גם של אחיו וגם של ההורים. ההורה לא מוותר על הצרכים שלו. הילד חייב להיות אמפתי לצרכים של ההורים. תינוקות קטנים עצובים כשרואים תינוק אחר בוכה. זו יכולת אמפתית. אם לא נפתח אותה היא תעלם.


אז נצלו את המריבות של הילדים כדי לעזור להם ללמוד כיצד להתפשר ולהתחשב. הציעו להם רעיונות איך לפתור את הבעיה ולצאת ממצבים מתסכלים. ואל תהיו השופטים. תנו להם את הכלים לעשות את זה בכוחות עצמם.


איילת




דף הבית  |אימון תודעתי לאימהות ייעוץ והדרכת שינה מידע מקצועיהבלוג שלי | צור קשר 
הרגלי שינה - שאלון אבחון ראשוני |  תוכנית שותפים

כל הזכויות שמורות ללהיות אמא 2017 | תנאי שימוש            להיות אמא - אימון לאמהות וייעוץ שינה | טלפון:  077-4050988    |    Email: info@tobeima.co.il

סטודיו פאולה - עיצוב והקמת אתרי אינטרנט